تفاوت ویلا مدرن با کلاسیک

طراحی ویلا
طراحی داخلی و خارجی ویلا به سبک کلاسیک و مدرن

تفاوت سبک طراحی ویلا کلاسیک با مدرن چیست؟ چه مرزی بین آن هاست؟ چگونه می‌توان تفاوت طراحی ویلا بین طراحی ویلا مدرن و کلاسیک را تشخیص داد بدون آن‌که نشانه‌هایی از سبکی خاص در نمای بیرونی وجود داشته باشد؟ در اینجا به این دست پرسش‌ها پاسخ داده می شود تا تفاوت بین مدرن و کلاسیک را در طراحی داخلی و طراحی خارجی دریابید.
با توجه به اجبار شهرداری به ارائه طراحی نما و تصویب آن در کمیته نما و منظر شهری، مسئله طراحی نما ساختمان در سالهای اخیر تبدیل به یک الزام برای کلیه ساختمان ها شده است. لذا در اینجا به شرح سبک های مختلف نمای ساختمان و تفاوت آنها، اصول و ویژگی های نماها، انواع متریال ها و نحوه اجرا، طراحی داخلی، نورپردازی و ... می پردازیم:

پیشنهاد مطالعه مقاله:طراحی ویلا مدرن دوبلکس

طراحی ویلا کلاسیک(نما)

این نما که با عنوان نمای رومی نیز شناخته می شود، در کشور ما سابقه چندانی ندارد، پیشینه آن احتمالا به دو سه دهه برمیگردد . این نما مورد پسند عده ای خاص از مردم و سازندگان است. یکی از دلایل محبوبیت این نما عدم وجود سبک خاصی در نماهای امروزی و مدرن، که نظر مردم را به خود جلب کند میباشد و اینکه از لحاظ حسی به دلیل وجود معیارهایی در این نما از جمله تقارن، جزئیات زیاد، تناسبات طلایی و... به واسط متریالی مانند سنگ، می تواند حس عظمت، زرق و برق و نوعی از خودنمایی را به معرض نمایش گذارد که از ویژگی هایی است که میتواند باعث رضایت مشتری شود. این شیوه نماسازی در نبود سبک زیبا، شاخص و قابل قبول طراحی نما کلاسیک اکنون بخش قابل ملاحظه ای از طراحی نماهای کشور را به خود اختصاص داده است.
پیشنهاد مطالعه مقاله:سبک طراحی ویلا ایرانی و معرفی

طراحی ویلا مدرن(نما)

این نوع نما از اصول طراحی وقوانین معماری مدرن تبعیت می کند. تفاوت اساسی چنین نماهایی با نماهای کلاسیک حذف تزئینات و ساده تر شدن عناصر و جزییات و کاربرد ساده و صریح فرم ها در نما است. مصالح بکار رفته نیز بر خلاف نمای کلاسیک معمولاً بیش از یک مصالح است. از آسیب شناسی این گونه نما در شهر میتوان به موردی اشاره کرد که از اهمیت زیادی برخوردار است، اینکه آنچه گاهی در نماهای طراحی شده در ایران مشاهده می شود تعدد مصالح بکار رفته در اینگونه نماها، شکستگی بیش از حد فرم ها، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی نماست که با هدف جذابتر کردن نما انجام می شود ولی اغلب نتیجه ای نامطلوب دارد. شهرداری اکنون ضوابطی تدوین کرده که از تعدد مصالح، استفاده از فرم های نامتعارف و بهم ریختگی بیش از حد نما جلوگیری کند.
 

پیشنهاد مطالعه مقاله:طراحی نمای ویلا با جدیدترین و بهترین متد روز دنیا

طراحی ویلا | تفاوت در متریال و هزینه

در ویلاهایی که مدرن شناخته می‌شوند از متریال متفاوتی به نسبت نوع کلاسیک استفاده می‌شود، در سبک‌های مدرن سه متریال چوب، سنگ و شیشه بسیار محبوبند، اگر ویلاهایی را مشاهده کردید که با تمرکز بر چنین مصالحی احداث شده بودند می‌توانید نتیجه بگیرید که با سبکی مدرن روبرو هستید. این سه متریال علاوه بر این که از نظر کیفیتی مرغوبند و ویلایی مقاوم را رقم می‌زنند، به حیث رنگ هم با هم متناسب و هماهنگند.

در سبک کلاسیک تمرکز بر سنگ‌های لوکس و گران قیمت است و انواع سنگ را چنان ماهرانه برش می‌زنند و برجستگی‌های زیبا می‌آفرینند که کمتر کسی است با دیدن آن لذت نبرد و ساعت‌ها بدان چشم ندوزد، سنگ را می‌توان پای ثابت بیشتر ویلاهای ساخته شده به سبک کلاسیک دانست.
پیشنهاد مطالعه مقاله:انواع نور پردازی در معماری چیست و چه اصولی دارد

طراحی ویلا | تفاوت در شکل معماری آن‌ها

در طراحی ویلا کلاسیک از اشکال منحنی استفاده می‌شود؛ اما در سبک مدرن از اشکال مکعبی و گوشه‌دار استفاده می‌شود.
از دیگر مشخصه های معماری مدرن، پنجره های بزرگ است. جالب اینجاست که اکثرا حتی پنجره ها را نیز به شکل مکعبی طراحی میکنند
در سبک‌های مدرن توجه چندانی به تقارن نمی‌شود اما تلاش می‌کنند نتیجه نهایی بسیار منسجم و منظم باشد. اما در طراحی نما به سبک کلاسیک یکی از اصول، داشتن پوسته ای سازه ای به صورت کاملاً متقارن است.

پیشنهاد مطالعه مقاله:سبک فوتوریسم در معماری چیست 

طراحی ویلا | نحوه طراحی و ساخت معماری خانه به سبک کلاسیک

ستون‌ها
یکی از خصوصیات بارز سبک کلاسیک ساخت ستون‌های بلند در نمای خانه است تا جایی که خیلی از افراد با این نشانه سبک کلاسیک را تشخیص می‌دهند.
سقف
ستون‌های بلند، سقف بلند نیز می‌خواهد. هرچه سقف بلندتر و بالاتر باشد، عظمت و شکوه آن محیط نیز بیشتر است.
پنجره
در این سبک به دلیل بلند بودن سقف، پنجره‌ها را از کف تا نزدیک سقف بلند و کشیده بکار می‌برند و این ایده سبب باشکوه و دل‌باز شدن محیط می‌شود.

پیشنهاد مطالعه مقاله:20 ویلا منحصر بفرد دنیا
طراحی ویلا | تفاوت دکوراسیون مدرن با کلاسیک

سبک‌های مختلفی برای چیدمان وجود دارد که با کمی دقت می‌توانید سبک مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در این مقاله از ایوان سعی داریم در مورد دکوراسیون به سبک مدرن، دکوراسیون به سبک کلاسیک و فرق خانه مدرن با کلاسیک صحبت کنیم. با ما همراه شوید.

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

وقتی فضای خانه شما کوچک است و نور کافی دریافت نمی‌کند بهتر است به سراغ سبک مدرن بروید. در سبک مدرن سادگی حرف اول را میزند و تجمل‌گرایی در این سبک معنایی ندارد.
برای داشتن فضایی مدرن در هنگام خرید لوازم دقت کنید که رنگ، بافت و طرح وسایل با هم هماهنگ باشند تا بتوانید به چیدمان مدرن و ایده آل خود دست پیدا کنید. بیشتر خانواده‌های امروزی به دلیل کوچک بودن خانه‌های خود و کم شدن هزینه‌های مالی، چیدمان سبک مدرن را برای خانه‌های خود برمی‌گزینند.

طراحی ویلا | ویژگی‌های سبک مدرن

• مناسب برای چیدمان خانه‌های کوچک
• سادگی در تمام عناصر موجود در محیط
• پرهیز از تزیینات و جزییات اضافه در فضا
• انتخاب رنگ‌های طبیعی که می‌توان سایه‌هایی با رنگ‌های غلیظ نیز به ترکیب آن اضافه کرد.
• استفاده از اشکال انتزاعی در طرح‌ها و وسایل
• مدل مبل‌ها بیشتر چرم یا تمام پارچه بدون نقش و جزئیات است.
 

طراحی ویلا | دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک

در طراحی ویلا سبک کلاسیک لقب مادر را در میان سایر سبک‌ها به خود اختصاص داده است. تجمل‌گرایی در این سبک حرف اول را میزند. این سبک به دوره یونان باستان برمی‌گردد و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. در کشور فرانسه به سبک کلاسیک سبک لولایی و در انگلستان به این سبک ویکتوریا میگویند.
در سبک کلاسیک انسان نقش اساسی را دارد و گل و گیاه حضور کمتری دارند. اگر دکوراسیون منزل شما برایتان اهمیت خاصی دارد و با هزینه مالی مشکلی ندارید پیشنهاد می‌شود با این سبک بیشتر آشنا شوید. شک نکنید دکوراسیون کلاسیک از هر جهتی پاسخگوی سلیقه شما است. سبک کلاسیک مناسب خانه‌هایی با متراژ ۸۰ متر به بالا است و برای خانه‌های کوچک مناسب نیست.

 

ویژگی‌های سبک کلاسیک

• مناسب برای چیدمان خانه‌های بزرگ و تجمل‌گرا
• شلوغ بودن محیط به دلیل استفاده از وسایل بزرگ و پرزرق‌وبرق در محل
• استفاده از وسایل ناب و لوکس در طراحی فضا
• مدل مبل‌ها بیشتر چوبی با طرح پارچه‌های گل‌دار و شلوغ است.

 

تفاوت در انتخاب پرده‌ها

در سبک مدرن معمولا از پرده‌هایی که به صورت کرکره و ساده هستند استفاده می‌شود اما در سبک کلاسیک از پرده‌های گل‌دار و پرده‌هایی که طرح‌های شلوغی دارند استفاده می‌شود.

طراحی ویلا | مقایسه نورپردازی در دو سبک مدرن و کلاسیک

در طراحی ویلا از آن‌جا که در ویلاهای مدرن از چند نوع متریال مختلف استفاده می‌شود، به همین دلیل نورپردازی و بازی با نور اگرچه در نهایت نتیجه‌ای درخور رقم می‌زند اما به مراتب سخت است، این در حالی است که زمانی که می‌خواهند یک ویلای کلاسیک را به نورهای جذاب مزین کنند دستشان باز است و به سهولت می‌توانند نورهای افقی و عمودی به کار بگیرند.
 

اگر دوست دارید از نورهای رنگی استفاده کنید که این روزها به وفور در ساخت ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرند حتما دقت داشته باشید که رنگ‌ها هماهنگ با مصالح استفاده شده باشند تا نتیجه نهایی به حیث زیبایی باز هم تحسین برانگیز باشد.
 

طراحی ویلا | ترکیب سبک مدرن و کلاسیک

هنگام طراحی ویلا بعضی از افراد طرفدار ترکیب سبک مدرن و کلاسیک هستند. اگر دو سبک مدرن و کلاسیک به درستی در کنار هم قرار بگیرند چیدمانی شیک و چشم‌نواز ایجاد خواهد شد.

 

می‌توانید از ترکیب پارچه‌های گل‌دار (کلاسیک) و ساده (مدرن) برای دیزاین پرده خانه خود استفاده کنید
می‌توانید در کنار میزهای مربعی شکل مدرن، از مبل‌های چوبی کلاسیک که ترکیبی بسیار زیبا ایجاد می‌کنند استفاده کنید.
 

می‌توانید از فرش‌های ایرانی که دارای نقش و نگار زیبایی هستند در کنار سبک مدرن استفاده کنید. ترکیب این دو سبک جلوه‌ای زیبا و دیدنی به خانه شما می‌دهد.
 

نتیجه‌گیری

هیچ دکوراسیونی بدون عیب و ایراد نیست. شما باید طبق سلیقه خود و متناسب با سبکی که با منزل شما همخوانی دارد دکوراسیون منزل خود را بچینید. اگر هنوز مطمئن نیستید کدام سبک برای خانه شما مناسب‌تر است پیشنهاد می‌کنیم به سراغ سبک ترکیبی کلاسیک و مدرن بروید که این روزها طرفداران زیادی دارد.
برای خدمات طراحی ویلا ایوان و مشاوره کلیک کنید
راه های ارتباط و مشاوره از کارشناسان ایوان: واتساپ 09059640710 تلفن ثابت 22337204 از شنبه تا چهارشنبه 9 الی 18 پنجشنبه 9 الی 15