سبک طراحی ویلا ایرانی و معرفی

معرفی سبک طراحی ویلا ایرانی

طراحی ویلا در ایران و سایر نقاط جهان در سبک های مختلفی بسته به سلیقهء کارفرما و شرایط آب، هوا و اقلیم هر منطقه انجام می‌شود. تمایل به طراحی و ساخت ویلا را بایستی بیشتر در تفاوت میان سازه‌ایی به نام “ویلا” و یک سازهء معمولی با کاربری مسکونی پیگیری کنیم.

علاقمندان به معماری و تاریخچه ساخت و ساز بناهای مختلف، زمانی که از میان صفحات اینترنتی و یا کتاب‌های مرجع به دنبال تاریخچهء ساخت اولین بناهای ویلا مانند هستند، قطعاً با مطالبی روبه رومی‌شوند که در آن‌ها گفته می‌شود؛ ساخت اولین ویلاها در یونان، روم باستان و در قلب اروپای امروزی ریشه دوانده و به سایر نقاط زمین این سنت گسترش پیدا کرده است.
اما شاید بهتر و دقیق‌تر بتوان گفت سبک خاصی از طراحی ویلا که امروزه از آن به عنوان طراحی ویلا کلاسیک یاد می‌شود از یونان و یا روم باستان شروع شده است؛ ولی در واقعیت ردپای طراحی اولین ویلاها در جهان را می‌توانیم در مرزهای جغرافیایی کشور خودمان “ایران” و در دوره‌های تاریخی مختلف پی‌جویی کنیم.
ایران کشوری با غنای تاریخی، فرهنگی و سیاسی است که گواه این ادعا، آثار و نشانه های به جای مانده از تمدن‌های چون شاهنشاهی هخامنشی، سلسله اشکانی و پادشاهی با شکوه ساسانی می‌باشد. آثار و نشانه‌های معماری به جای مانده از این پادشاهی‌های پیش گفته؛ این مطلب را می‌رساند که ایران در اکثر دوره‌های تاریخی و پیش از تاریخی دایه‌دار ابداع بسیاری از سبکهای معماری که بعدها به شکل گسترده در نواحی همجوار نیز استفاده شده‌اند، بوده است. و بطور اشاره میتوان به واژه های کوشک و خانه ییلاقی برای نزدیک شدن به ذهن اشاره کنیم که امروز ما آن را به طراحی ویلا سنتی یا طراحی ویلا ایرانی میشناسیم
پیشنهاد
یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز جامعه معماری و به طور کلی هنری کشور، غفلت از انواع سبکهای بومی که سِبقه ء تاریخی و ملی دارند، است. برای مثال؛ طراحی ویلا به سبک کلاسیک و رومی آنچنان رشد کرده که گویی این سبک ایرانیست که اینچنین به مذاق کارفرمایان ایرانی خوش آمده است. یکی از دلائل مهم این مساله غفلت معماران ایرانی از ترویج، گسترش و یا بهتر است بگوییم شناساندن سبک ایرانی و یا سبک سنتی به مخاطب ایرانی است.
در دروان معاصر بخصوص بین دهه‌های 30 الی 60 شمسی معمارانی از جمله اسامی ذیل:
داریوش بوربور
هوشنگ سیحون
ایرج اعتصام
محسن فروغی
وارطان هوانسیان
پرویز مویدعهد
کریم طاهرزاده بهزاد
یوسف شریعت‌زاده
سیاوش تیموری
حسین امانت
برای ادامه مقاله سبک طراحی ویلا ایرانی و معرفی کلیک کنید 

eyvan.co

تلفن ثابت 02122337204
واتساپ 09059640710

eyvan.org