معرفی سبک کوبیسم در معماری
سبک کوبیسم در معماری: یکی از آفت‌ها آسیب زننده به دنیای هنر این است که تصور کنیم در آن مجموعه قوانین ثابتی حاکم است. هنر نیز مانند هر جریان فکری دیگری از تاثیرات محیط و زمان مستقل نیست. تعریف هنر به اندازهء واکاوی وجود آدمی سخت است. اثری که عاری از تخیل در آفرینش باشد؛ نام هنر را نمیتواند با خود همراه کند.

هنری زمانی ناب و اثر گذار خواهد بود که همانند میکل آنژ؛ هنرمند نیز بتواند اثر هنری را درون سنگ خام ببیند و برای نمایان کردن آن از اسلوب مناسب بهره ببرد. هنر اصیل است و همین موضوع است که هنر را از صنعت جدا میکند؛ اگرچه اصالت نیز نسبیت و کمتر می‌توان هنری به واقع اصیل بیابیم. حداقل کاری که می‌شود کرد این است که هنرمند امروزی بتواند با فراگیری روش آفرینندگی بر هیجانات آفرینش هنری غلبه کند و راه خود را برای خلق اثر جدید بیابد.

با این مقدمه کوتاه قصد داریم در این مقاله به معرفی و واکاوی سبک کوبیسم در معماری بپردازیم. اگرچه معماری جهان امروزی بایستی معلولی از شرایط حاکم بر جامعه مانند سرعت رشد علم، سرعت رشد تکنولوژی و فلسفهء حاکم بر آن جامعه باشد؛ اما تسلط بر سبک های هنری که در گذشته‌ایی نه چندان دور ظهور پیدا کردند در نشان دادن راه درست برای خلق و آفرینش اثر هنریِ خلاقانه به هنرمند امروزی کمک شایانی خواهد کرد. یکی از این سبک‌ها که از تاثیر آن بر معماری نمی‌توان غافل بود سبک کوبیسم است. از معماری کوبیسم می‌توان در طراحی انواع ساختمان مانند طراحی ویلا، طراحی رستوران و … استفاده کرد.


به اعتقاد بسیاری از منتقدان هنری؛ سبک هنری کوبیسم یا حجم‌گری به دلیل ابداع و نوآوری در اسلوب دیدن و خلق هنر؛ یکی از مهمترین جنبش‌های هنری قرن بیستم میلادی است. پیروان سبک کوبیسم تفکر و نظام عقلانی را در هنر پیش می‌گیرند و معنای جدیدی به واقعیت جهان می‌بخشند.


از پایه‌گذران اصلی این سبک از هنر پابلوی پیکاسوی اسپانیایی و جورج براک فرانسوی در بین سالهای 1907 و 1908 میلادی هستند. البته به طور دقیق تر میتوان گفت که پیکاسو و براک این سبک هنری را اندیشه‌های هنری پل سزان(پدر نقاشی جدید) اقتباس کردند.

اگرچه شاخصه‌های هنر کوبیسم در طی سالیان مختلف رو به تکامل و فزونی رفته است اما هنوز ساخصه‌های اصلی آن در معماری به شرح زیر،  پا بر جا هستند:

استفاده حجم‌های مادر مانند مکعب، مخروط، کره و حجم‌های محدب و مقعر
درهم ریختن واقعیت بنا
استفاده از چند نقطهء طلایی
استفاده از سطوح شفاف
پرهیز از رنگ
پرهیز از تنوع در مصالح کاربردی
کاربرد مصالح مادر

جهت ادامه مطلب روی لینک زیر کلیک کنید

کوبیسم در معماری

این مقاله به کوشش طرح معماری ایوان تهیه شده است که تقدیم شما خواننده محترم بیان ارائه شده است